Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Fixatie disparatie

Fixatiedisparatie is een oogafwijking. Bij kinderen met een fixatiedisparatie werken de ogen niet goed samen, wat kan zorgen voor leesproblemen. Daardoor wordt vaak ten onrechte geconcludeerd dat het kind dyslexie heeft.

Om iets goed te kunnen zien, moet beide ogen naar hetzelfde punt kijken (afbeelding rechtsboven).Als dat niet het geval is(afbeelding daaronder), kunnen de hersenen beide beelden niet samenvoegen tot één helder beeld. Het beeld is wazig, trilt of iemand ziet dubbel. Een fixatiedisparatie kan behalve leer- ook gedragsproblemen veroorzaken.

Iemand die niet goed ziet, kan vanzelfsprekend ook niet goed kan lezen. Hieronder ziet u twee afbeeldingen van hoe iemand met fixatiedisparatie een tekst ziet. Links is het beeld in het midden scherp en eromheen wazig; rechts trilt het beeld en ‘dansen’ de letters op de pagina.

Kinderen weten vaak niet dat ze slecht zien, simpelweg omdat ze niet beter weten. Vaak komt het probleem pas aan het licht als kinderen leren lezen op school. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 80% van alle leerproblemen veroorzaakt wordt door een visuele stoornis, zoals fixatiedisparatie.

Waaraan herkent u fixatiedisparatie bij uw kind?

snel vermoeid

  • hoofdpijn (vaak boven de wenkbrauwen)
  • nekklachten
  • droge, geïrriteerde ogen
  • lusteloosheid
  • verstoord evenwicht
  • afwijkende oog-handcoördinatie
  • moeite met het vangen van een bal
  • slordig handschrift
  • bij het lezen de tekst volgen met een vinger
  • hakkelig hardop lezen
  • matig tot slecht begrijpend lezen
  • niet in een rechte lijn kunnen schrijven op een blanco vel
  • onregelmatige spaties bij geschreven woorden
  • hoofdpijn bij het kijken naar een beeldscherm
  • slecht ruimtelijk inzicht
  • moeite het hoofd rechtop te houden (hoofd wordt vaak ondersteund bij het lezen en schrijven)

De behandeling bestaat uit een combinatie van motorische en sensorische therapie. Hierbij concentreer ik mij vooral op de motorische oplossingen, die het probleem verhelpen. Dit in tegenstelling tot sensorische oplossingen, die het probleem corrigeren.

Door het volgen van drie verschillende opleidingen op het gebied van visuele screening en training heb ik grote deskundigheid op het gebied van visuele problemen en de relatie met leerproblemen.

v-s-t-cnls-1sterv-s-t-cnls-2sterv-s-t-cnls-3ster